Termolezja w odcinku lędźwiowym i stawach krzyżowo-biodrowych

Termolezja to metoda leczenia bólu przewlekłego polegająca na długotrwałym zablokowaniu przewodzenia impulsów przez nerwy odpowiadające za odczuwanie bólu w obrębie stawów kręgosłupa (czasami stawów krzyżowo-biodrowych). Uzyskujemy to dzięki zastosowaniu prądu o częstotliwości fal radiowych. Ocenia się, że zmniejszenie bądź ustąpienie dolegliwości występuje od 12 do 24 miesięcy. Zabieg jest bezpieczny, wykonywany bez usypiania Pacjenta, w znieczuleniu miejscowym, z ewentualnym użyciem łagodnych dożylnych leków uspokajających na sali operacyjnej pod kontrolą monitora RTG. Zabieg trwa zazwyczaj 30-45 minut.

W przebiegu choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa nie zawsze są wskazania do leczenia operacyjnego, a nierzadko Pacjenci nie mogą być operowani ze względu na poważne schorzenia dodatkowe. Ponadto gdy zawodzi leczenie farmakologiczne, to w takich przypadkach ulgę może przynieść termolezja. Głównym wskazaniem są dolegliwości bólowe przy rozruchu zwłaszcza porannym, po dłuższym siedzeniu i ból pojawiający się przy przeprostach kręgosłupa.

Lekarz specjalista przeprowadza szczegółowy wywiad z Pacjentem. Następnie przeprowadzane jest badanie fizykalne, podczas którego lekarz ocenia postawę, ruchomość kręgosłupa, bolesność uciskową i obecność objawów ucisku nerwów rdzeniowych. Kluczowe jest również wykonanie odpowiednich badań obrazowych (najczęściej MR), które pozwala ocenić stopień zaawansowania choroby.

Zabieg termolezji w Klinice Nieborowice koło Gliwic i Katowic

ZABIEG – termolezja w odcinku lędźwiowym i stawach krzyżowo-biodrowych

1 dzień
pionizacja po 2 godzinach

rekonwalescencja

tygodnie

Konsultacja anestezjologiczna odbywa się po zakwalifikowaniu do zabiegu, natomiast dodatkowo w dniu zabiegu lekarz anestezjolog odbywa ponownie rozmowę z Pacjentem. Termolezja jest przeprowadzana w znieczuleniu miejscowym z ewentualnym użyciem łagodnych dożylnych leków uspokajających na sali operacyjnej pod kontrolą RTG.

Prawidłowo wykonana termolezja zależy w dużej mierze od dobrej współpracy Pacjenta. Po zdezynfekowaniu, skóra zostaje znieczulona zastrzykiem podskórnym. Następnie lekarz wprowadza cienką elektrodę w miejsce przebiegu nerwu. Teraz następuje stymulacja czuciowa i ruchowa, by potwierdzić prawidłowe umiejscowienie elektrody. Po pozytywnej weryfikacji umiejscowienia podajemy znieczulenie wokół elektrod. Na końcówce elektrody umieszczanej w pobliżu nerwów odpowiadających za odczuwanie bólu powstaje temperatura ok. 80 stopni co powoduje długotrwałe zablokowanie przewodzenia impulsów bólowych przez te nerwy. Po zakończeniu procedury naklejany jest opatrunek.

Po wykonaniu termolezji nie jest wymagana specjalna rehabilitacja. Pacjent już po 2 godzinach po wykonaniu zabiegu jest pionizowany i porusza się samodzielnie w gorsecie lędźwiowym. W trakcie pobytu szpitalnego, który trwa średnio kilka godzin, Pacjent jest instruowany przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę o trybie życia jaki powinien prowadzić, o wskazanych ćwiczeniach i przeciwwskazanych czynnościach przez okres 4 tygodni od zabiegu. Przed wyjściem do domu, Pacjenci otrzymują w Izbie Przyjęć kartę informacyjną dotyczącą zabiegu oraz postępowania pooperacyjnego. Następnie po opuszczeniu szpitala pacjent prowadzi oszczędny tryb życia do 4 tygodni. Pacjent jest umawiany na konsultację rehabilitacyjną, w trakcie której fizjoterapeuta przekazuje wskazówki co do dalszej rehabilitacji.

dr n. med. Mariusz Śmigiel