Leczenie schorzenia znanego jako łokieć golfisty

Najczęstszym objawem „łokcia golfisty” jest ból zlokalizowany po przyśrodkowej stronie łokcia, czasami promieniujący w dół po wewnętrznej stronie przedramienia i dochodzący aż do IV i V palca.

Ból najczęściej nasila się podczas zaciskania dłoni w pięść, zginania nadgarstka i rotacji przedramienia, dlatego pacjenci opisują ból pojawiający się podczas witania się z uciśnięciem dłoni, przekręcania klamki (gałki) w drzwiach czy dźwigania zakupów. Narażone są osoby wykonujące sporty z elementem rzutów, wspinania się, dźwigania ciężarów a także stolarze, malarze.

Podstawowymi metodami stosowanymi w terapii łokcia golfisty są:

• odpoczynek i modyfikacja aktywności fizycznych, w tym unikanie długotrwałej przeprostowanej pozycji nadgarstków
  • fizjoterapia – rozciąganie mięśni prostowników, terapia manualna i kinesiotaping
  • terapia ultradźwiękową falą uderzeniową
  • niesteroidowe leki przeciwzapalne stosowane miejscowo i doustnie
  • kortykosteroidy w iniekcjach miejscowych
  • iniekcje autologicznych czynników regenerujących pochodzących z krwi pacjenta – terapia osoczem bogatopłytkowym (Arthrex ACP), terapia białkiem przeciwzapalnym (Orthokine)

Pacjenci z przewlekłym bólem, którym nie pomaga leczenie zachowawcze mogą wymagać zabiegu operacyjnego.

ZABIEG – entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej – “łokieć golfisty”

dzień

rehabilitacja

tygodnie

W trakcie konsultacji ze specjalistą ortopedą przeprowadzany jest ogólny wywiad, badanie fizykalne i ocena stanu klinicznego łokcia. Lekarz zleca wykonanie na miejscu badania z zakresu diagnostyki obrazowej – każdorazowo jest to badanie RTG a w wielu przypadkach tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny – pozwalające szczegółowo zaplanować operację. Po zebraniu i przeanalizowaniu wszystkich wyników lekarz ortopeda przedstawia Pacjentowi plan leczenia. Po zakwalifikowaniu do zabiegu odbywa się konsultacja anestezjologiczna i wykonywane są niezbędne badania laboratoryjne krwi.

W trakcie zabiegu wykonuje się kilku centymetrowe cięcie nad przyśrodkową (łokieć golfisty) stroną stawu łokciowego.

W trakcie zabiegu chirurg może usunąć degeneracyjnie zmienione tkanki, dokonać uwolnienia przyczepu ścięgien, wydłużenia ścięgna lub przeniesienia jego przyczepu, a także odnerwienia zajętej procesem chorobowym okolicy.

lek. med. Mariusz Smolik

Specjalista Medycyny Sportowej