Endoprotezoplastyka stawu łokciowego

Endoprotezoplastyka całkowita stawu łokciowego wskazana jest w przypadku silnego bólu i znacznego ograniczenia ruchomości stawu łokciowego. Z objawami takimi możemy spotkać się w przypadku:

• reumatoidalnego zapalenia stawów
  • zastarzałych zmian pourazowych
  • choroby zwyrodnieniowej

Wskazaniem do endoprotezoplastyki stawu łokciowego są również wieloodłamowe złamania obejmujące staw łokciowy, w przypadku których brak jest możliwości zespolenia odłamów kostnych.

Przeciwwskazaniami do wszczepienia endoprotezy stawu łokciowego są:

• neuropatyczny staw łokciowy
  • porażenie wiotkie kończyny górnej
  • nieodwracalny zanik funkcji mięśnia dwugłowego ramienia
  • zakażenie występujące w obrębie stawu łokciowego
  • brak możliwości współpracy Pacjenta w zakresie rehabilitacji

W trakcie konsultacji ze specjalistą ortopedą przeprowadzany jest ogólny wywiad, badanie fizykalne i ocena stanu klinicznego łokcia. Lekarz zleca wykonanie na miejscu badania z zakresu diagnostyki obrazowej – każdorazowo jest to badanie RTG a w wielu przypadkach tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny – pozwalające szczegółowo zaplanować operację. Po zebraniu i przeanalizowaniu wszystkich wyników lekarz ortopeda przedstawia Pacjentowi plan leczenia. Po zakwalifikowaniu do zabiegu odbywa się konsultacja anestezjologiczna i wykonywane są niezbędne badania laboratoryjne krwi.

Endoproteza stawu łokciowego w Klinice Nieborowice koło Gliwic

ZABIEG – endoprotezoplastyka stawu łokciowego

dni

rehabilitacja

Zabieg operacyjny wykonywany jest przez zespół lekarzy na sali operacyjnej przy użyciu zestawu narzędzi dedykowanego do implantacji tej endoprotezy. Operacja jest zazwyczaj przeprowadzana w znieczuleniu ogólnym. Chirurg wykonuje cięcie skóry o długości około 10-12 cm ponad tylną powierzchnią łokcia. Po usunięciu zniszczonych chorobą bądź urazem powierzchni stawowych, wszczepiane są zastępujące je elementy protezy. Ranę skóry zamyka się szwami, które zostają usunięte po około 10-14 dniach.

Po operacji endoprotezoplastyki stawu łokciowego zazwyczaj stosuje się ortezę, która zabezpiecza staw i dzięki której można kontrolować zakres ruchów w łokciu. W niektórych przypadkach, na okres pierwszych 10-14 dni od operacji, może zostać zalecone pełne unieruchomienie łokcia w niewielkim zgięciu. Po endoprotezoplastyce łokcia zalecana jest około 3 miesięczna rehabilitacja pod okiem doświadczonego fizjoterapeuty, połączona z samodzielnymi ćwiczeniami wykonywanymi w domu.

Po operacji endoprotezoplastyki stawu łokciowego dochodzi do ograniczenia zdolności do przenoszenia obciążeń w obrębie tego stawu i zachodzi możliwość obluzowania implantów. Z tych względów całkowita endoprotezoplastyka stawu łokciowego zalecana jest osobom po 60 roku życia, a w przypadku młodszych ludzi, jedynie, gdy doszło do rozległych uszkodzeń stawu i inne metody leczenia są nieskuteczne.

dr n. med. Adam Pierzchała

dr n. med. Henryk Noga