Blokada dootworowa kręgosłupa

W początkowych fazach dyskopatii dochodzi często do bolesnych uszkodzeń powierzchniowej warstwy dysku, czyli pierścienia włóknistego w obrębie kanału kręgowego. Ból jest spowodowany chemicznym podrażnieniem receptorów bólowych przez substancje zwane mediatorami stanu zapalnego. Na tym etapie choroby często wystarcza wykonanie blokady sterydowej w celu zmniejszenia dolegliwości. Zabieg pozwala na pozbycie się lub zmniejszenie bólu u większości Pacjentów i powrót do normalnego funkcjonowania. Jest on wykonywany techniką małoinwazyjną, co zwiększa bezpieczeństwo, zmniejsza liczbę powikłań, znacznie skraca czas pobytu w szpitalu i czas powrotu do normalnego funkcjonowania.

Precyzyjne podanie długodziałającego sterydu do kanału kręgowego przez otwór międzykręgowy powoduje ustąpienie stanu zapalnego, zmniejszenie obrzęku tkanek otaczających nerw i samego nerwu, a co za tym idzie całkowite lub częściowe ustąpienie  bólu. Zaletą blokady jest możliwość podania leku przeciwzapalnego, a jest nim steroid, w stężeniu większym niż byłoby to możliwe po podaniu doustnym lub dożylnym. Unika się w ten sposób wielu niepożądanych działań ubocznych.

W przebiegu dyskopatii może dojść do powstania pęknięć w powierzchniowej warstwie dysku (krążka międzykręgowego). Może temu towarzyszyć niewielkie  wysunięcie dysku. W obrazie MR (rezonansu magnetycznego), radiolog może opisać strefy uszkodzenia jako HIZ (High Intensity Zone).

Medycznymi wskazaniami do zabiegu są:

• ból kręgosłupa
  • promieniowanie bólu do nogi, czasami z towarzyszącym drętwieniem lub osłabieniem czucia
  • ograniczenie aktywności z powodu bólu

Lekarz specjalista przeprowadza szczegółowy wywiad z Pacjentem; następnie przeprowadzane jest badanie fizykalne, podczas którego lekarz ocenia postawę, ruchomość kręgosłupa, bolesność uciskową i obecność objawów ucisku nerwów rdzeniowych. Kluczowe jest również wykonanie odpowiednich badań obrazowych (najczęściej MR), które pozwala ocenić stopień zaawansowania choroby.

ZABIEG – BLOKADA STERYDOWA DOOTWOROWA

1 dzień
pionizacja po 2 godzinach

rekonwalescencja

tygodnie

Konsultacja anestezjologiczna odbywa się po zakwalifikowaniu do zabiegu, natomiast dodatkowo w dniu zabiegu lekarz anestezjolog odbywa ponownie rozmowę z Pacjentem. Blokada jest przeprowadzana w znieczuleniu miejscowym i dożylnym. Takie znieczulenie zapewnia bezbolesny przebieg zabiegu.

Zabieg operacyjny przeprowadzany jest przez lekarza na sali operacyjnej przy użyciu cienkiej igły tzw. kręgosłupowej.

Zabieg polega  na wprowadzeniu do otworu międzykręgowego pod kontrolą monitora rentgena operacyjnego igły kręgosłupowej. Przez nią podajemy kontrast, aby upewnić się, że działanie leku obejmie pożądany obszar. Dopiero wtedy podajemy lek. Dolegliwości zmniejszają się natychmiast po zabiegu. Lek działa przez ok. 4 tygodnie co pozwala na bardziej efektywną rehabilitację, po wygojeniu uszkodzenia.

Największymi korzyściami płynącymi z wykonania zabiegu taką techniką są:

• minimalna  traumatyzacja tkanek bez nacięcia skóry, jedynie nakłucie
  • brak blizny i zrostów w obrębie kanału kręgowego
  • szybki powrót do sprawności fizycznej

Rehabilitacja po wykonaniu blokady  przebiega w kilku etapach. Pacjent już po 2 godzinach po wykonaniu zabiegu jest pionizowany i porusza się samodzielnie w gorsecie lędźwiowym. W trakcie pobytu szpitalnego, który trwa średnio kilka godzin, Pacjent jest instruowany przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę o trybie życia jaki powinien prowadzić, o wskazanych ćwiczeniach i przeciwwskazanych czynnościach przez okres 4 tygodni od zabiegu. Przed wyjściem do domu pacjenci otrzymują w Izbie Przyjęć kartę informacyjną dotyczącą zabiegu oraz postępowania pooperacyjnego. Następnie po opuszczeniu szpitala pacjent prowadzi oszczędny tryb życia do 4 tygodni. Pacjent jest umawiany na konsultację rehabilitacyjną, w trakcie której fizjoterapeuta przekazuje wskazówki co do dalszej rehabilitacji. Cały okres powrotu do sprawności trwa około 4 tygodni.

dr n. med. Mariusz Śmigiel