Klinika Nieborowice / Klinika / Aktualności /

Absolutna nowość w Klinice Nieborowice – endoprotezoplastyka stawu kolanowego z zastosowaniem innowacyjnego implantu Medacta GMK Sphere

implant kolana Medacta GMK Sphere endoproteza w klinice nieborowice koło Gliwic

W dniu 11.07.2022 r. dr n. med. Juliusz Dec oraz dr n. med. Adam Pierzchała przeprowadzili pierwszą w Polsce operacje endoprotezoplastyki stawu kolanowego z zastosowaniem innowacyjnego implantu Medacta GMK Sphere.

Jest to endoproteza nowej generacji, opracowana na podstawie szczegółowych badań antropometrycznych i kinematycznych,w celu zapewnienia funkcjonalności maksymalnie zbliżonej do naturalnego stawu.

Endoproteza ta charakteryzuje się czterema kluczowymi cechami:

1. STABILNOŚĆ W CAŁYM ZAKRESIE RUCHU
    Stabilny, w pełni kongruentny przedział przyśrodkowy zapewniający stabilność przednio-tylną w pozycji pośredniego zgięcia.
  2. NATURALNY TOR PRACY RZEPKI
    Innowacyjny kształt przedniej powierzchni implantu udowego opracowany w celu zmniejszenia przyparcia rzepki i wyeliminowania bólu przedniego przedziału kolana.
  3. ANATOMICZNE DOPASOWANIE
    Projekt endoprotezy oparty na szczegółowych badaniach i obszernej, globalnej bazie danych antropometrycznych.
  4. KINEMATYKA ODPOWIEDNIA DLA KAŻDEGO PACJENTA
    Konstrukcja implantu odwzorowująca wzorzec ruchu charakterystyczny dla naturalnego stawu kolanowego.

Dodatkowe informacje

Rozwiązanie dostosowane do potrzeb każdego Pacjenta
Innowacyjna konstrukcja GMK Sphere została zatwierdzona przy użyciu bazy danych zawierającej ponad 15 000 skanów kolana wykonanych metodą TK i MRI.

Implant GPK Sphere jest dostępny w różnych rozmiarach, zapewniając rozwiązanie dostosowane do potrzeb każdego Pacjenta.
Ponadto implant ten został stworzony z anatomicznie zaprojektowanym stawem rzepkowo-udowym, co może potencjalnie zmniejszyć pooperacyjny ból kolana podczas normalnych codziennych czynności.

Czym jest choroba zwyrodnieniowa stawów?

Staw kolanowy składa się z trzech kości: kości udowej, kości piszczelowej i rzepki. Koniec każdej kości pokryty jest gładką powierzchnią (chrząstką), która umożliwia ruch.
Główną przyczyną chorób stawu kolanowego jest zużycie chrząstki: jest to choroba zwyrodnieniowa stawów. To zużycie jest odczuwane jako ból. W przypadku zaawansowanej choroby zwyrodnieniowej stawów lekarz może zasugerować przeprowadzenie całkowitej wymiany stawu kolanowego.

Na czym polega całkowita wymiana stawu kolanowego?

Operacja całkowitej wymiany stawu kolanowego ma na celu zastąpienie kości i chrząstki stawowej uszkodzonej przez zapalenie stawu metalowymi i plastikowymi implantami. Powierzchnie kości udowej i piszczelowej zostają zastąpione metalowymi elementami, nazywanymi elementem udowym i piszczelową płytą podstawową.

Pomiędzy elementem udowym a piszczelową płytą podstawową umieszcza się plastikową wkładkę piszczelową. Zastępuje ona chrząstkę, umożliwiając płynne przesuwanie się kości udowej po kości piszczelowej. Wszystkie materiały stosowane do całkowitej wymiany stawu kolanowego są znormalizowane w skali międzynarodowej i posiadają dopuszczenie do implantacji w organizmie człowieka na długi czas.

Dlaczego warto się zdecydować na całkowitą wymianę stawu kolanowego?

Operacja całkowitej wymiany stawu kolanowego ma ponad 50-letnią historię i jest bardzo powszechnym i bezpiecznym zabiegiem w leczeniu ciężkich przypadków choroby zwyrodnieniowej stawów. Co roku na całym świecie wykonywanych jest około 1 000 000 operacji wymiany stawu kolanowego.

Główne korzyści wynikające z udanej operacji całkowitej wymiany stawu kolanowego są następujące:

1. Zmniejszenie bólu kolana
Może dojść do bardzo szybkiego i znacznego zmniejszenia bólu lub nawet do jego wyeliminowania!

2. Odzyskanie mobilności
Mobilność kolana może ulec znacznej poprawie.

3. Poprawa jakości życia
Ból i zmniejszona mobilność mogą przestać ograniczać Państwa codzienną aktywność!

GMK Sphere: kolano stabilizowane przyśrodkowo

Normalne kolano jest złożoną strukturą – kiedy się zgina, strona boczna (zewnętrzna) odchyla się do tyłu, podczas gdy strona przyśrodkowa (wewnętrzna) pozostaje stabilna.
Implant stawu kolanowego GMK Sphere został zaprojektowany tak, aby zapewnić bardziej naturalny ruch, który odwzorowuje ruch zdrowego kolana.

Zapewnia stabilność po stronie wewnętrznej poprzez mechanizm głowy i panewki. Stabilność jest ważna przy często wykonywanych czynnościach, takich jak wchodzenie i schodzenie po schodach, przechodzenie z pozycji siedzącej do stojącej i wsiadanie do samochodu, a także przy bardziej wymagających czynnościach, takich jak zakupy czy ćwiczenia.

Stabilność ma znaczenie

Przyśrodkowy mechanizm głowy i panewki implantu GMK Sphere pomaga odtworzyć funkcję i stabilność zapewnianą przez naturalne więzadła i struktury kolana, z których większość zostaje usunięta podczas całkowitej wymiany stawu kolanowego.

Wielu Pacjentów preferuje stabilną konstrukcję stawu kolanowego z przyśrodkowym mechanizmem głowy i panewki w porównaniu z innymi konwencjonalnymi konstrukcjami kolana, ponieważ daje ona poczucie większej naturalności, stabilności i siły podczas zwykłych codziennych czynności.